Каин и Авел
Седемдесет и седмократно
Ламех каза: „Адо, Село, слушайте. Чуйте какво ще ви кажа. Убих човек, млад мъж, защото ме нарани. Ако отмъщението на Каин е седмократно … то на Ламех ще се отмъсти седемдесет и седмократно!” — iBIBLE гл. 3
Библейски пасаж: Битие 4:23–24
Ламех, който е потомък на Каин, е първият мъж в Библията, за когото се знае, че има две жени. Той вика своите две жени и ги призовава да го слушат внимателно: “Адо, Село, слушайте. Чуйте какво ще ви кажа…“ По този начин той иска да наблегне, че онова, което ще им съобщи, е изключително важно. Историята, която ще сподели с тях, цели да прикове тяхното внимание.
Ламех продължава: „Убих човек, млад мъж, защото ме нарани.“ Глаголът „нарани“ или „наруга“ (на евр.: „chabburah“) показва, че нараняването, което този младеж нанася на Ламех вероятно е лек удар, който може да бъде извършен с отворена длан или юмрук. При това реакцията от страна на Ламех, убивайки младежа, определено е пресилена и неуравновесена; тук не става дума за справедливост, а за отмъщение.
“Градът на Каин се основава на насилие – покушението над собствения му брат – и се поддържа чрез насилие – чрез отмъщение и заплаха от отмъщение. Това е град на справедливостта, но на насилствената справедливост, и на мира, установен по насилствен начин, в опит да се противопоставят на насилието.“
— Питър Лейтарт
Ламех не си е взел поука от предупредителната история на своя праотец Каин, който, убивайки брат си, понася наказание от Господ. Вместо това той се хвали за злото, което е извършил, като претендира за защитата на Каин, дадена му от Господ: „Ако отмъщението на Каин е седмократно … то на Ламех ще се отмъсти седемдесет и седмократно!” Ламех обаче не спира дотук, той претендира за тази защита дори повече от Каин.
В днешния пасаж от текста Ламех се обръща към жените си, хвалейки се с престъплението си и изисквайки защита. За изграждането на пасажа е използван паралелизъм – отличителна черта на еврейската поезия.
« И Ламех рече на жените си:
Адо и Село, чуйте гласа ми,
жени Ламехови, слушайте думите ми:
Понеже мъж убих загдето ме нарани,
да, юноша, загдето ме смаза.
Ако на Каин се отмъсти седмократно,
то на Ламех ще се отмъсти седемдесет и седмократно.»
— Битие 4:23–24 [БЛБ]
Представете си как Ламех, след като е убил младия мъж, започва тържествено да рецитира това стихотворение, а може би дори да пее песен за своята „победа“ пред съпругите си.
Горко на онези, които наричат злото добро, а доброто зло;
които считат тъмнината за светлина, а светлината – за тъмнина; които считат горчивото за сладко, а сладкото – за горчиво! Горко на онези, които са мъдри в своите си очи,
и които са разумни пред себе си! — Исая 5:20–21
Разсъжденията на Ламех тук показват невероятна доза на високомерие и гордост, както и несъответстваща реакция спрямо нечия неволна грешка. Той се вижда като „мъдър в собствените си очи“ и нарича злото добро, а доброто – зло. Тук възниква и проличава рязкото разграничение, което съществува между потомците на Сит, които „призовават името на Господа“, и потомъка на Каин, който издига собственото си име, трупайки слава, чест и закрила за себе си.
Ламех не си е взел поука от предупредителната история на своя праотец Каин, който, убивайки брат си, понася наказание от Господ. Ламех обаче не спира дотук, той претендира за тази защита дори повече от Каин.
Нашият отклик
Когато проследяваме в Библията пътищата на Адамовите синове – Каин и Сит, можем ясно да видим контраста между тези, които обичат Господа, и онези, които живеят без Него. В една култура на насилие, с погрешни възгледи какво е справедливост, потомците на Каин се отдалечават все повече и повече от Бога. Но родът на Сит остава верен, почитайки Господа, призовавайки името Му и живеейки живота си според Неговия план, докато в крайна сметка – много, много поколения по-късно – именно от това родословно дърво ще се роди Исус Христос, нашият Спасител.
Ние сме изправени пред същото кръстовище между тези два пътя: ще изберем ли да следваме Господа, позволявайки на Неговото Слово и благодат да формират живота ни, или ще изберем да вървим по своя път, считайки се за „мъдри в собствените си очи“? Пътят на света е път на стремежа – никога няма да направим достатъчно, за да бъдем спасени. Докато пътят на Господ не е обвързан с дела. Не чрез собствената си сила, мощ или могъщество встъпваме във взаимоотношения с Него, но само чрез Негова благодат.
И макар Бог в милостта Си да предлага седемкратна защита за Каин, а Ламех да поиска за себе си седемдесет и седемкратна защита от Господа, само Исус може да предложи прошка седемдесет пъти по седемкратно:
Тогава Петър се приближи и Му каза: Господи, до колко пъти, като ми съгреши брат ми, да му прощавам? До седем пъти ли? Исус му рече: Не ти казвам до седем пъти, а до седемдесет пъти по седем.— Матей 18:21–22 [БЛБ]
Тази прошка е на твое разположение, ако призовеш името на Господа Исуса:
Защото, ако изповядаш с устата си, че Исус е Господ, и повярваш със сърцето си, че Бог Го е възкресил от мъртвите, ще се спасиш.— Римляни 10:9
Вярата в Исус е всичко, което ти е необходимо, за да си сигурен в неразривната си връзка с единствения истински Бог на цялата Вселена. Няма нужда първо да сложиш живота си в ред. Не е нужно да си извършил достатъчно добри дела. Дори е без значение дали произхождаш от семейство като това на Каин, в което предците ти са отхвърлили Господа и Неговите пътища. Нищо не е в състояние да те отдели от Божията любов, която е в Христос Исус, нашия Господ.
Понеже съм уверен, че нито смърт, нито живот, нито ангели, нито власти, нито настоящето, нито бъдещето, нито сили, 39 нито височина, нито дълбочина, нито кое да било друго създание ще може да ни отлъчи от Божията любов, която е в Христа Исуса, нашия Господ.— Римляни 8:38–39
Седмична молитва
Святи Отче, докато живеем в този свят, пълен с грях, насилие и отмъщение, се молим да ни опазиш от капана на греха. Помогни ни да намерим своя мир, надежда и вечен живот в Теб, знаейки, че в крайна сметка справедливостта принадлежи на Теб. Прости ни, когато се проваляме, помогни ни да успеем да съгледаме къде грешим и да се обърнем към Теб за милост. Дръж ни да сме непоколебими във вярата, за да продължим да възвестяваме Твоята добрина на хората около нас. Молим се в името на Исус. Амин.