
Каин и Авел
Приносите
И след време Каин принесе от земните плодове принос на Господа. Тъй също и Авел принесе жертва от първородните на стадото си и от тлъстината му. И Господ погледна благосклонно на Авел и на приноса му, а на Каин и на приноса му не погледна така.
– iBIBLE Глава 4
Препратка от Библията: Битие 4:3–5а
Каин донесе плодовете от земята, която обработваше, за жертва на Господа. Авел, овчарят, също взе една от първородните си овце и я принесе в жертва на Господа. Това е първото споменаване в Библията на жертви, принесени на Господа.
Приносите на животни и продукти ще продължат да бъдат ключови елементи от жертвената система, която по-късно ще бъде въведена от Бог за израилтяните. Тези жертви ще бъдат видимо свидетелство за Божия народ за премахването на греха, благодарността, възхвалата и общението, наред с други неща. Жертвите ще определят модела на живот за Божия народ, като всеизгарянията щяха да се извършват всеки ден сутрин и вечер (Изход 29:38).
Както животните, така и другата продукция (по-специално зърното за житните приноси), се използват в жертвена система на левитите, и е ясно, че видът принос, направен на Господа, не е причина единият да бъде приет, а другият - не. С други думи, овцата не е с нищо по-добра, от всяко друго нещо създадено от Бога.
В непосредствения контекст на откъса за Каин и Авел всъщност не се посочва никаква ясна причина защо Бог прие Авел и неговия принос, но отхвърли този на Каин. Там просто се казва: „Бог прие Авел и неговия принос“ и „Бог не прие Каин и неговия принос“. Не можем да знаем със сигурност какви са били мотивите на сърцата им. Но в този случай Словото може да ни помогне да го разтълкуваме. В новозаветната книга Евреи авторът пише:
С вяра Авел принесе на Бога жертва, по-добра от тази на Каин, чрез която за него се засвидетелства, че е праведен, понеже Бог свидетелства за даровете му; и чрез тази вяра той и след смъртта си още говори. — Евреи 11:4
Книгата Евреи рисува красива картина на хората, които са живели живот на вяра. Това са хора, които са оставили настрана собствените си страхове, притеснения и гордост и са се доверили на изобилното снабдяване и обещания на Господ. Така че включването на Авел в този списък показва, че приносът му е даден „с вяра“. Това, което този откъс не прави, е да даде ясна причина защо приносът на Каин е неприемлив.
Словото още казва: Защото милост искам, а не жертва, и познаване на Бога – повече от всеизгаряния. (Осия 6:6). Следователно вярата в Господ е преобразяваща. Вярата прави нас и нашите приноси приемливи за Бог (Римляни 5:1). И Авел, според автора на Евреи, принася жертвата си с вяра и тази вяра го прави праведен.
Нашият отговор
Въпреки че жертвите са приключили със съвършената жертва на Христос (Евреи 10), Новият завет все още ни призовава да принасяме жертви, но сега това са жертви на хваление и благодарност.
Затова чрез Него (Исус) нека принасяме на Бога непрестанно хвалебна жертва, тоест плод от устни, които изповядват Неговото име. — Евреи 13:15
Уповавайте на Господ и вярвайте в Него. Позволете животът ви да бъде оформен от Неговото Слово и добрите дела, които вършите, хвалебствените песни, които пеете, и нещата, които споделяте с другите, ще бъдат угодни на Бог не заради качеството на това, което правите, а защото го правите с вяра.
Защото по благодат сте спасени чрез вяра, и то не от самите вас; това е дар от Бога; не чрез дела, за да не се похвали някой. Защото сме Негово творение, създадени в Христа Исуса за добри дела, каквито Бог отнапред е определил да вършим. — Ефесяни 2:8–10
Това е първото споменаване в Библията на жертви, принесени на Господа.
Молитва за седмицата
Милостиви Отче, толкова сме Ти благодарни, че изпрати Своя Единороден Син на този свят, за да ни очисти от греховете. С чиста съвест, нови сърца и променен живот, ние Те молим да ни вдъхновиш да вършим доброто, за което си ни призовал. Насочи погледа ни върху Твоето Слово и Твоите обещания и ни помогни да запазим надеждата си, дори когато ни е трудно. Приеми нашата жертва на благодарност и хвала, докато живеем живота си в служба на Теб и в любов към нашите ближни. В името на Исус се молим. Амин!